1. Hababam Sınıfı (Ertem Eğilmez, 1975) IMDB: 9.5
2. Tosun Paşa (Kartal Tibet, 1976) IMDB: 9.1
3. Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı (Ertem Eğilmez, 1976) IMDB: 9.0
4. Süt Kardeşler (Ertem Eğilmez, 1976) IMDB: 9.0
5. Hababam Sınıfı Uyanıyor (Ertem Eğilmez, 1977) IMDB: 8.9
Bu filmde Tarık Akan olmadan yola devam eden Hababam ekibi, sürekli haylazlığı pohpohladıklarını kabul etmeyerek sosyal duyarlılık için çağrıda bulunmaktadır.
6. Şaban Oğlu Şaban (Ertem Eğilmez, 1977) IMDB: 8.9
7. Selvi Boylum Al Yazmalım (Atıf Yılmaz, 1978) IMDB: 8.8
8. Hababam Sınıfı Tatilde (Ertem Eğilmez, 1978) IMDB: 8.8
9. Züğürt Ağa (Yavuz Turgul, 1985) IMDB: 8.8
10. Kibar Feyzo (Atıf Yılmaz, 1978) IMDB: 8.7
11. Çöpçüler Kralı (Zeki Ökten, 1977) IMDB: 8.7
12. Muhsin Bey (Yavuz Turgul, 1987) IMDB: 8.6
Muhsin Bey, Ali’yi şöhretle tanıştırabileceğini düşünür. Bu iki ayrı dünyanın insanı böylece, zorlu bir işbirliğine girerler. Dünyaların ne kadar ayrı olduğunu anlamaları içinse, elbette zaman gerekecektir.
13. Eşkıya (Yavuz Turgul, 1996) IMDB: 8.5
14. Kapıcılar Kralı (Zeki Ökten, 1976) IMDB: 8.5
15. Kış Uykusu (Nuri Bilge Ceylan, 2014) IMDB: 8.4
Türk sinemasının Cannes tescilli, bol ödüllü yönetmeni Nuri Bilge Ceylan’ın Bir Zamanlar Anadolu’da filminden sonra hayata geçirdiği son filmi olan Kış Uykusu yine yüzünü taşraya dönen bir yapım. Filmin başrolünde Haluk Bilginer yer alırken, kadroda kendisine Demet Akbağ, Melisa Sözen,Ayberk Pekcan, Serhat Mustafa Kılıç, Tamer Levent, Nejat İşler ve Nadir Sarıbacak eşlik ediyor.
16. Masumiyet (Zeki Demirkubuz, 1997) IMDB: 8.4
17. Gemide (Serdar Akar, 1998) IMDB: 8.2
Gece esrarlı kafasının etkisiyle adam öldürdüğünü ve Rus bir fahişeyi (üstelik bakire!) kaçırdıklarını hatırlayan kaptan durumun vahimiyetinin farkına vardığında her şey daha kötüye gidecektir. Üstelik olaylar çığrından çıktıkça tayfa, birbirlerine ve kaptana karşı daha isyankar ve güvensiz hareketlerde bulunurlar. Kaptan bir an önce kafasını toparlayıp kendilerini temize çıkaracak bir plan yapmaya karar verir. Ama artık hem mürettebat hem iş çığrından çıkmıştır. Oyuncu kadrosunda Erkan Can, Haldun Boysan, Yıldıray Şahinler, Naci Taşdöğen gibi isimlerin yanı sıra rus kızı Ella Manea adlı oyuncu oynamıştır.
Filmin, tayfa tarafından dövülen grubun hikayesini anlatan devamı niteliğindeki ”Laleli’de Bir Azize” filmi de çekilmiş ve rus fahişeyi aynı kadın oyuncu oynamıştır.
18. Herşey Çok Güzel Olacak (Ömer Vargı, 1998) IMDB: 8.2
Altan sinsi hesaplarıyla Nuri’ye yaklaşır. Fakat kader Altan ve Nuri’nin başını hep tehlikeli maceralara sürükler.
Her şeyin çok güzel olacağını zanneden ikilimiz beraber ağlar, beraber güler.
19. Yol (Yılmaz Güney, 1982) IMDB: 8.2
Filmde kısaca cezaevinden bir hafta izinli çıkan 5 mahkumun Türkiye’nin onlar içerdeyken değişen yeni toplum düzenine karşı yabancılaşması anlatılıyor. Bir haftalığına evlerine dönen bu beş mahkumun sevinci beş ayrı trajediye dönüşüyor. Bir tanesinin karısı bir gurur davası için ailesi tarafından ölüme mahkum edilmiştir. Bir tanesi köyünden genç bir kıza aşıktır ama abisi öldürülünce yengesiyle evlenmek zorunda kalıyor. Bir diğeri ise çocuğunu ve karısını göremiyor çünkü karısının ailesi buna engel oluyor. Sonuçta Güney, bu filminde 5 mahkumun sınırlı da olsa elde ettikleri özgürlüğün tadına varamamalarının trajedisi anlatıyor. Zamanın Türk toplumunun da bir panoramasını çizerek üstelik.
Aldığı Ödüller:
– Altın Palmiye, FIPRESCI ödülü, Özel Ekümenik Jüri ödülü, Özel Mansiyon Cannes,
– En iyi yabancı film French Syndicate of Cinema Critics,
– Yabancı dilde yılın filmi Londra Eleştirmenler Film ödülü
20. Pardon (Mert Baykal, 2005) IMDB: 8.2
Vaktinden çok sonra askerliğini yapan İbrahim nerede bir resmi kıyafet görse hemen oradan kaçar olmuştur. Sadece masum bir korku gibi gözüken bu fobisi yüzünden sevdiği arkadaşları ve kendisinin başına gelmeyen kalmaz. Arkadaşlarıyla beraber kendini mahkeme salonlarından, hapishaneye kadar uzanan bir yolculukta bulur.
Neler olup bittiğini anlamadan cezaevine düşen, üç arkadaşın akılları hep dışarıdadır. Ama geride kalanlar yavaş yavaş kendi yollarını çizmektedir. Fakat geçen zaman ümitlerini yavaş yavaş mağlubiyete sürükler ve tam da kaderlerini kabullendiklerini sırada, ömürlerinden boş yere alınan altı yıl üçer ay da devlet tarafından bir “Pardon” ile telafi edilir.
21. Pek Yakında (Cem Yılmaz, 2014) IMDB: 8.1
22. Nefes: Vatan Sağolsun (Levent Semerci, 2009) IMDB: 8.1
Büyük çaplı bir sınır ötesi operasyonun başlamasıyla, telsiz röle istasyonunun bulunduğu Karabal Jandarma Karakolu’nun önemi daha da artmıştır. Çünkü operasyona katılan birliklerin haberleşmesi artık bu röle istasyonu ile sağlanacaktır. Güneydoğu’daIrak sınırına yakın bir ilçedeki Komando Tugayı’nda görevli Yüzbaşı ve emrindeki askerler, tipi ve karla mücadele ederek iki gün süren intikalin ardından karakola ulaşırlar.
Karakol’da bulunan Jandarma askerleri ile birlikte geçirdikleri günlerde acıyı, sevinci ve hasreti paylaşırlar; son güne kadar karakolu ve telsizi koruma görevlerini yerine getirmek için mücadele ederler.
23. Vizontele (Yılmaz Erdoğan, 2001) IMDB: 8.0
24. Devrim Arabaları (Tolga Örnek, 2008) IMDB: 8.0
Cumhurbaşkanlığı konutunda verilen davette işadamları, gazeteciler ve darbe erkanı ülke kalkınmasını tartışırlar.
Bir ara Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel sinirlenip bu ülkenin otomobil bile üretebileceğini söyler. Bu iddia ciddi ciddi meydan okumaya dönüşür. Paşa emrini verir. Yaklaşmakta olan Cumhuriyet Bayramı’na ilk yerli otomobil yetiştirilecektir”.
Devrim Arabaları filmi bu sahneyle başlıyor. Çekimleri tamamlanan film, Devrim Arabaları’nı üretme görevini üstlenmiş 23 mühendisin, kariyerlerini ve aile hayatlarını riske atarak girdikleri macerayı, zamanla, yoklukla, politikayla, karşılarına çıkan sayısız engelle mücadelelerini anlatıyor.
25. Kelebeğin Rüyası (Yılmaz Erdoğan, 2013) IMDB: 8.0
Zonguldak’ta yaşayan, iki genç şair Rüştü Onur ve Muzaffer Tayyip Uslu, yeni yeni modernleşen bu madenci kentinde memuriyet hayatlarını sürdürürken, bir yandan da sanatla, edebiyatla ve en çok da şiirle iç içe yaşamaktadırlar. Ayakları üzerine yeni kalkan genç Cumhuriyet, bir yandan modernleşme çabasındayken, aynı yıllarda Avrupa’da da çetin bir savaş yaşanmaktadır. Belediye Başkanı’nın kızı Suzan’ın Zonguldak’a geri gelmesiyle Rüştü ve Muzaffer’in şiire olan inancı daha da artar. Henüz lise öğrencisi olan Suzan, çevrenin istememesine rağmen iki gençle yakın arkadaş olur. Fakat 1940’lı yılların vebası olan verem, iki genç insanın da sağlığını git gide tehdit etmektedir. Rüştü ve Muzaffer’in hem kendi gelecekleri, hem de dünyanın gidişatı hayra alamet değildir…
26. G.O.R.A. (Ömer Faruk Sorak, 2004) IMDB: 7.9
27. Kabadayı (Ömer Vargı, 2007) IMDB: 7.9
28. Gönül Yarası (Yavuz Turgul, 2005) IMDB: 7.9
Nazım Bey, Dünya’yı her gün işe götürüp getirmeye başlar. Ancak, bir gün Dünya’nın eski kocası pavyonu basar. Nazım öğretmen de bu durumu görüp Dünya’ya ve küçük kızına sahip çıkar.
29. Yaşamın Kıyısında (Fatih Akın, 2007) IMDB: 7.9
Yaşamın Kıyısında’nın altı ana karakteri olduğundan söz ettik. Bu iki anne, iki kız ve bir baba-oğul simetrik denebilecek çiftler oluşturuyorlar. Baba, Almanya’ya göç etmiş, Bremen’de yaşayan emekli ve dul Ali Aksu. Yeter Öztürk’le karşılaşınca yalnızlığına çare bulduğunu düşünüyor. Ona, fahişelik yapmaması için bir aylık bağlıyor, yanına taşınmasını istiyor. Yeter de zaten rahat değil, iki Müslüman Türk günahlarından vazgeçmesi için onu sıkıştırmış, o da “Pişmanım” demiş. Ali’nin oğlu Nejat Alman Edebiyatı profesörü. Babası kalp krizi geçirince Yeter’i daha iyi tanıma fırsatı buluyor.
Yaşamın Kıyısında, çocukların ve anne-babaların kaybolduğu bir film. Kuşaklar ve coğrafyalar arasındaki mesafe de işi büsbütün zorlaştırıyor. Akın’ın ortak yapım filmi, tesadüflerin gücünü ele alan hikayesiyle, pek çok ödülün yanı sıra Cannes’dan En İyi Senaryo ödülü de aldı.
30. Bir Zamanlar Anadolu’da (Nuri Bilge Ceylan, 2011) IMDB: 7.8
Bir doktor ile bir savcının 12 saatlik gerilimli öyküsünün peliküle aktarıldığı filmin başrollerinde Muhammet Uzuner, Yılmaz Erdoğan ve Taner Birsel yer alıyor. Senaryoda Ebru ve Nuri Bilge Ceylan’ın yanı sıra Ercan Kesal’ın da imzası var.
Bu sene Cannes’da Altın Palmiye için yarışan film, Nuri Bilge Ceylan’a Uzak ve ÜçMaymun zaferlerinden sonra Cannes’da Büyük Jüri Ödülü’nü de kazandırdı.
31. Kaybedenler Kulübü (Tolga Örnek, 2011) IMDB: 7.8
32. Uzak (Nuri Bilge Ceylan, 2002) IMDB: 7.7
33. Mutluluk (Abdullah Oğuz, 2007) IMDB: 7.7
bulunmasıyla başlar. Doğuda bir köyde yaşayan ailesi kızlarının bir
namussuzluk yaptığını düşünerek töre gereği öldürülmesine karar verir.
Öldürme görevi ise yakın akrabası Cemal’e verilir. Tanınmış bir sosyoloji
profesörü olan İrfan Kurudal, yaşadığı derin kimlik bunalımının da etkisiyle
İstanbul‘daki hayatını geride bırakıp yelkenli teknesiyle denize açılır.
Çıktıkları ölüm yolculuğunda, Meryem ve Cemal’in yolları, Profesör İrfan
Kurudal’la beklenmedik şekilde kesişir. Her biri özgürlüğe ve ikinci bir
şansa doğru yola çıkan bu üç kişi, mutluluğu aradıkları bu yolculukta
kaderlerini yenebilecek midir?
34. Ağır Roman (Mustafa Altıoklar, 1997) IMDB: 7.7
35. Mustafa Hakkında Herşey (Çağan Irmak, 2004) IMDB: 7.7
Mustafa karısının adamla olan ilişkisini öğrenince çılğınca bir plan yapar.Taksi şöförü Fikreti kaçırıp şehirden uzak biryere götürür ,böylece karısının gizli yaşamı hakkındaki detayları zorlada olsa öğrenecektir. Fakat bu gerilim dolu ilişki sonucu kendi hakkında da bazı gerçeklerin farkına varacaktır. Ve olaylar kısa sürede kontrolden çıkar.
36. Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü? (Ezel Akay, 2006) IMDB: 7.6
Olaylar 14. yy’da Bursa şehrinde geçer. Şehir, artık son dönemlerini yaşamakta olan Bizans-Hıristiyan İmparatorluğu’nun elitleri ile yeni gelen göçebe ve İslam topluluklarının beraber yaşadıkları bir yerdir. İktidar mücadeleleri ve şiddetin kıyasıya yaşandığı bir ortamda mizah da tehlikeli bir uğraştır aslında. Böyle bir ortamda Karagöz ve Hacivat’ın her gösterisi izleyen seçkinler için bir tehdit unsuru haline geldikçe bu durum komedyenler için de yavaş yavaş bir tehlike haline dönüşür. Karagöz ve Hacivat’ın komedi anlayışları sadece söze dayalı değil, aynı zamanda görsel ve fiziksel unsurlar da taşımaktadır. Konuşmaya başladıkları anda doğal yetenekleri ortaya çıkar ama sözlerini sakınmadıkları bu sınır tanımaz doğal yetenekleri, içerdiği hiciv ve alaydan dolayı insanlarda büyük bir rahatsızlık yaratır. Onlar klasik anlamdaki kahramanlar değillerdir artık. Ne etraflarındaki diğer ameleler tarafından, ne de kendilerini eğlencelerine davet eden seçkinler tarafından sevilirler.
Kahramanlarımız filmin tüm hikayesinin geçtiği birkaç aylık süre boyunca rastladıkları herkesle eğlenme fırsatı bulurlar. Bu da onların trajik sonlarını hazırlar…
37. Fetih 1453 (Faruk Aksoy, 2012) IMDB: 7.5
Sultan Mehmet ilk tahtta çıktığında henüz 12 yaşındaydı. Uçbeyleri ile vezirleri arasındaki siyasi husumetten bunalan 2. Murat, çok sevdiği oğlu Alaaddin’in ölmesinin kendisinde yarattığı derin üzüntü sebebiyle tahttan feragat ederek Mehmet’i devletin başına geçirdi. Yeniçeri ve devlet üzerinde çok etkili biri olan Başvezir Halil Paşa, bu durumdan hiç memnun değildi. Özellikle, Sultan Mehmet’in İstanbul’un mutlak suretle alınması gerektiğini söylemesinden büyük rahatsızlık duyuyordu. Mehmet’in toyluğunu fırsat bilen Haçlıların Osmanlı topraklarını işgale başlaması ihtimali üzerine Sultan Murat’ın tahta dönmesini sağladı. Mehmet de tahttan uzaklaştırılarak Saruhan Sancağına gönderildi.
Şimdi yeniden ve daha güçlü bir şekilde tahtına dönmüştü. Yine öncelikli hedefi İstanbul’un fethedilmesiydi. O peygamber Efendimiz’in (s.a.v) sözünden ilham alıyordu; “Konstantiniyye elbet bir gün feth olunacaktır. Onu fetheden kumandan ne güzel kumandan, O’nun askeri ne güzel askerdir!”
Bu hedefe onu götürecek her şeyi bir bir hesaplamıştı. Öncelikle gerekli hazırlıkları yapana kadar, tüm komşu ülkelerle barış içerisinde yaşamalıydı. Papalık dahil, Macarlara, Sırplara, Lehlere, Ceneviz ve Venediklilere elçiler göndererek barış içerisinde yaşama isteği içerisinde bulunduğunu bildirdi. Gelibolu tersanesini restore ettirerek, senede 100 kadırga yapılabilir hale getirdi.
Bu sırada Doğu Roma İmparatoru Konstantin, genç yaşından dolayı toy ve basiretsiz olduğunu düşündüğü Sultan Mehmet’e karşı, elinde tutsak olan Şehzade Orhan’ı kullanmaya çalışarak, ağır tahsisatlar talebinde bulunmaktaydı. Bütün amacı, Sultan Mehmet’in tavizler vererek iyice itibarsızlaşmasını sağlamaktı. Üstelik Sultan Mehmet bu tavizleri de veriyor, Konstantin’in bütün isteklerini kabul ediyordu. Ancak bu durum bile, sadece Sultan Mehmet’in stratejisinden ibaretti.
Karamanoğulları’nın bir isyan çıkarmaya başladığının haberi alınır alınmaz, Osmanlı Ordusu, Akşehir’e doğru yola koyuldu. Karamanoğlu İbrahim hiç beklemediği kadar kalabalık bir ordu gördü karşısında. Barış talebinde bulunmak zorunda kaldı. Ordusunun yara almaması için Sultan Mehmet barış talebini kabul etti. Sefer dönüşünde, savaşmadıkları halde bahşiş isteyen bir kısım yeniçeri Sultan’ın otağının önünü kesince; Sultan Mehmet hem cülusları dağıttı, hem de firar eden askerleri bahane ederek, Başvezir Halil Paşa’nın adamı olan Yeniçeri Ağası Kurtçu Doğan’ı dayak cezasına çarptırarak sürgüne yolladı. Bu hadiseyle ordusunun üzerindeki hakimiyetini tamamen sağlamış oldu.
Edirne’ye döndükten sonra İmparator Konstantin’e bir elçi göndererek, Orhan için ödediği tahsisatı artık yollamayacağını bildirdi. Ardından, Anadolu Hisarının karşısında Boğazkesen (Rumeli) Hisarının yapımına başladı. Bu fiili olarak Doğu Roma İmparatorluğuna savaş açmak demekti.
Bu durum Avrupa devletlerince de fark edilmişti. Ancak Fransız ve İngilizlerin birbiriyle savaşıyor olması, Alman Kralının da taht kavgalarıyla uğraşması gibi gerekçeler yüzünden Doğu Roma İmparatorluğu’na yardım etmek neredeyse imkansızdı. Papanın bir takım girişimleri de sonuçsuz kalmıştı.
Tarih 2 Nisan 1453’ü gösterdiğinde, surlarının üzerindeki Rum askerleri, karşılarında, Sultan Mehmet ve binlerce Türk askerini buldular…
38. Düğün Dernek (Selçuk Aydemir, 2013) IMDB: 7.5
Ahmet Kural, Murat Cemcir, Rasim Öztekin, Devrim Yakut, Barış Yıldız, Şinasi Yurtsever, Zerrin Sümer, Kemal İnci, Burak Satıbol, Korhan Herduran, Yeliz Kuvancı, Cemil Şahin, Erol Aksoy, Basri Albayrak, Kebire Tokur, Reyhan İlhan, Toygun Ateş’ten oluşan dev bir kadro. Ve sürpriz oyuncular !
Sivaslı Tarık ve Letonyalı Nugesha’nın aynı ülkede çalışabilmek için acilen evlenmeleri gerekir. Ancak damadın babası İsmail için, dört dörtlük bir düğün yapmak şarttır. Sivas’da düğün gelenekleri ağır, İsmail’de imkan dardır, ama ne gam! Can yoldaşları ile tüm Sivas seferber edilecektir.
Fikret ve Çetin gelinlik ve düğün salonu peşine düşerken, Saffet’in payına da düğünün sanatçısını bulmak düşer. Bir tüp kamyonu, bir deve ve tek oğlunun mürvetini görmekten başka herşeye gözünü kapatabilen bir kayınvalide! Üzerine Letonya’dan yola çıkan bir grup “kız tarafı”! Çekilen silahlar ve atılan dayaklar filmin kahkaha dozunu hiç düşürmüyor. Nefes kesen maceranın mizah sosu hiç eksilmiyor! ‘Bu düğün ya gerçekleşecek, ya gerçekleşecek! Vazgeçmek yok!’
39. Av Mevsimi (Yavuz Turgul, 2010) IMDB: 7.5
Öldürülen genç bir kız onları uyuşturucu taciri Asit’le, Türkiye’nin en zengin adamlarından Battal Çolakzade’yle (Çetin Tekindor), kızın ağabeyleri Abbas, Vakkas ve daha birçok farklı insanla karşı karşıya getirecektir.
Hayatını eşine adayan, onun hastalığıyla boğuşan Ferman, boşandığı eşi Asiye’ye (Melisa Sözen) tutkuyla bağlı İdris, yeni mezun ve bu dünyaya yabancı Hasan… Çözmeye çalıştıkları cinayet, bu üç polisin hayatını değiştirecektir.
40. Hokkabaz (Cem Yılmaz, 2006) IMDB: 7.5
Mecburi nedenlerden ötürü, İstanbul’dan kaçarcasına turneye çıkmak zorunda kalan ikili, yanlarına Sait’i de almak zorunda kalırlar. Baba ve oğul, bu turne sayesinde biraz olsun yakınlaşsa da, yaşanacak birbirinden ilginç olaylar, herşeyin farklı bir seyirde gitmesine neden olacaktır.